آموزش روش سیم کشی plc

آموزش روش سیم کشی plc

در این مقاله می خواهیم در خصوص روش های سیم کشی plc صحبت کنیم. به صورت کلی می توان بیان کرد که plcها مدل های مختلفی از لحاظ فیزیک دارند که در ادامه به مدل های انها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مواردی که باید توجه کرد cpu یا پردازشگر کنترل  هست  که وظیفه پرداش بر سیگنالها و کنترل ورودی و خروجی های متصل به قطعات دیگر را به عهده دارد .

نکته بعدی ولتاژ کاری cpu  و کارت های ورودی و خروجی می باشد که باید توجه کرد. ولتاژکاری plc ها به شرح زیر می باشد.

• Class1 : ولتاژ کمتر از 24V شامل 12V DC, 24V DC , 24V AC

• Class2 : ولتاژ بیشتر از24V شامل 240VAC/ DC …115 در!LOGO یکسری ورودی و خروجی بصورت On board مشاهده می شود. این ورودیها می توانند به صورت دیجیتالی ویا آنالوگی باشند. که واحد پایه حداکثر 12 ورودی و خروجی را پشتیبانی می کند .

 نیاز صنعت 

ورودیها شامل سنسورها ، کلیدها ، میکروسوئیچ ها و… می باشد . خروجیها دارای انواع رله ای و ترانزیستوری می باشند و شامل چراغ سیگنال ، موتورها ، شیرهای برقی ، جکها و…. می باشد.

ماکزییم جریان کلید زنی در خروجیها 10A می باشد . در برخی مدلهای !LOGO که قابلیت Expansion را دارا می باشند می توان ورودیها وخروجیهای مورد نظر را Expand کرد .

آموزش plc logo زیمنس

اگر خسته شده اید از تابلوهای فرمان سنتی که فضای زیادی می گرفت و برای تعمیر نگهداری ان زمان زیادی صرف می کردید باید بگم شما می توانید با گذراندن پکیج ، آموزش plc logo زیمنس همه مشکلات رو پشت سر می گذارید .

توضیحات بیشتر
خلاصه ای از ویدیو آموزش plc logo

تعداد ورودی و خروجی های کارت ها و اصطلاحات به شرح زیر می باشد.

حداکثر 24DI / 16DQ / 8AI / 2AQ بسته به نوع خروجی ( رله ای / ترانزیستوری ) ، دارا بودن صفحه نمایشی با ساعت داخلی ، انواع !LOGO  می باشند که با حروف ذیل نمایش داده می شود.

R : نوع خروجی رله ای (بدون R ، خروجی ترانزیستوری)

C : دارای ساعت داخلی

O : فاقد صفحه نمایش B11 : قابلیت اتصال به شبکه – فضای کابینت زنی کمتر کارتهای افزایشی شامل دومدل زیر می باشد :

1- کارتهای ورودی

2- خروجی کارتهای شبکه

اموزش plc logo

کارتهای ورودی / خروجی

 سیم کشی plc – کارتهای دیجیتال

کارت دیجیتال دارای دو مدل می باشند. مدل DN18 کارتهای دیجیتال دارای چهار ورودی و چهار خروجی مدل DN116 : کارتهای دیجیتال دارای هشت ورودی وهشت خروجی

 سیم کشی plc – کارتهای آنالوگی

كارت آنالوگ به سه دستهAMI2PT100 , AM12 , AM12AQتقسیم می شود . کارت AM2PT100, AM2با 12 / 24V DC و کارت AM2AQ با 24V DC تغذیه می شود و هر سه مدل ،دارای 2 کانال (ورودی یا خروجی ) با دقت Bit10 می باشند.
AMI2PT100برای اندازه گیری حرارتی سنسور های PT100 مورد استفاده قرار می گیرد. محدوده اندازه گیری این سنسور ها بین 50°C. . . + 200°C و یا 58°F. . . + 392°F – می باشد که اتصال ترموکوپل به دو سر آن توسط دو سیم یا سه سیم صورتمی گیرد .

AM12 سنسورها با خروجی 10V- 0 و یا 0 – 20MA زا می توان به ورودی !LOGO نصب کرد. در صورتیکه ورودی از نوع جریان باشد از پایه های M1(منفی ), IL1(مثبت ) ، L2, M2 استفاده می شود و در صورتیکه ورودی از نوع ولتاژ باشد از پایه های M1(منفی ), U1(مثبت) یاU2 , M2 استفاده می شود .

AMI2AQ دارای دو خروجی با ولتاژ 10V- 0 می باشد از پایه های M1(منفی ), U1(مثبت) برای اتصال استفاده می شود.

 سیم کشی plc – قطعات جانبی

کارتهای حافظه کارت حافظه زرد رنگ که قابل خواندن ونوشتن می باشد.
کابل PC برای اتصال !LOGO به COM ) PC پورت ) وجهت انتقال برنامه از LOGO به PC یا برعکس مورد استفاده قرار می گیرد .

اموزش plc logo

روش سیم بندی plc

نصب ابعاد نصب !LOGO با استاندارد 43880DIN سازگار می باشد .نصب !LOGO به دو صورت امکان پذیر است .

1- نصب دیواری

2- نصب روی ریلدر نصب !LOGO باید دقت شود ، که ماژولهای Expand شده به ماژول اصلی ، دارای ولتاژ یکسان باشند.

تنها استثنائی که وجود دارد در مورد ماژولهائی است که در سمت چپ ماژولهای اصلی قرار می گیرند که از نظر پتانسيل جدا می باشند به این معنا که این ماژول ها می توانند به ماژولهائی با ولتاژ های متفاوت متصل شوند.

برای نصب با ولتاژ های متفاوت و به منظور برقراری بهینه | بین !LOGO و دیگر ماژولها پیشنهاد میشود که ابتدا ماژولهای دیجیتال و سپس ماژولهای آنالوگ نصب گردند.

در روش سیم کشی plc نصب روی DIN RAIL برای نصب روی DIN RAIL 35MM می بایست مراحل زیر طی شود. !LOGO را روی RAIL قرار دهید

1) سپس دور ریل بچرخانید تا زبانه موجود در پشت !LOGO جا بیفتد

2) ماژول های Expantion نیز به همین صورت ازطرف راست !LOGO به آن متصل می شوند. برای اتصال ماژولهاباید COVERموجود در سمت چپ CPU برداشته شود.

3) پس از چسبانده آن به ماژول مورد نظر زبانه را طبق مرحله 6 با استفاده از یک دو سو به سمت پایین و به سمت چپفشار دهید.
اموزش plc logo اموزش plc logo

 سیم بندی plc – سایز سیم ها

روش سیم بندی plc logo در هنگام سیم بندی !LOGO می بایست استاندارد ها و موارد زیر رعایت شوند . می بایست قطر سیم مصرفی 1. 5mm2 یا 2.5mm2 باشد .

max = 0 . 5N / M2 (ماکزییم گشتاور ) – کوتاهترین مسیر برای سیم بندی در نظر گرفته شود و در صورت نیاز به سیم بلندتر لازم است از سیم روکش دار استفاده شود. – مدارهای High Voltage AC با سیکلهای کلید زنی سریع و سیم های سیگنال Low Voltage از هم ایزوله شوند.

در صورت استفاده از برق سه فاز هر گروه از ورودیها به یک فاز خاص متصل شوند. برای یک گروه نمی توان از دو فاز استفاده کرد ، برای ورودیهای آنالوگ از کابلهای تابیده شده و حتی المقدور کوتاه استفاده شود.
از اتصال فلزهای مختلف به ورودیهای !LOGO پرهیز شود. – مدلهای 12 /24 را به دلیل نداشتن ایزولاسیون بایستی به زمین نمود .

روش سیم بندی plc در 12 / 24 !LOGOو24 !LOGO دو ورودی آنالوگ بصورت On board روی سیستم قرار دارند که ورودیهای I8,17 می باشند از این ورودیها هم می توان به عنوان ورودی آنالوگ و دیجیتال استفاده نمود.

کارتهای آنالوگ باید زمین شوند. ورودیهای 111 , 112 برای ورودیهای سریع بکار می روند. برای اتصال منبع تغذیه باید به نقشه موجود در قطعه برای سیم بندی توجه شوداز اتصال موازی منبع تغذیه و خروجی DC به علت وجود جریان معکوس پرهیز شود.

اموزش plc logoاموزش plc logoتغذیه و روش سیم بندی plc

مدلهای 12V 24V آن مدل 230 تغذیه مناسب برای ولتاژهای نامی 115VAC/DC و مناسب با ولتاژ های تغذیه VAC/ DC24و 12VDC می باشد. در تغذيه DC استفاده از فیوز برای حفاظت لازم می باشد.

شکل زیر نمونه ای از سیم بندی (روش سیم بندی plc logo) ورودی ، خروجی و منبع تغذیه را نمایش می دهد .

اموزش plc logoاموزش plc logoاموزش plc logo

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − پنج =

لطفا جهت دریافتی فایل های آموزشی فرم زیر را تکمیل کنید.

Call Now Button