روش ساخت یونیت هیدرولیک

روش ساخت یونیت هیدرولیک

برای ساخت یونیت هیدرولیک در گام اول نیاز است با اجزای سازنده آن آشنا باشید. اجزایی مانند مخزن مایع بدون فشار، یک موتور پمپ ، چرخ‌دنده‌های کنترلی، لوازم جانبی و اتصالات لوله که در ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک کاربرد خواهد داشت.

هر کدام از واحد‌های جزئی به صورت جداگانه می‌توانند برای کارکرد مناسب موتور پمپ و تجهیزات مربوط به چرخ‌دنده‌ها و در نهایت با هماهنگی یکدیگر برای ساخت یونیت هیدرولیک اهمیت داشته باشند.

در این مقاله از مهندسین شرکت نیاز صنعت به توضیحاتی در رابطه با ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک خواهیم پرداخت که بسیار مهم هستند.

طراحی قطعات فولادی برای ساخت یونیت هیدرولیک

جنس مخازن معمولا باید به نحوی انتخاب شود که قابلیت جوشکاری داشته باشد، اجزایی مانند فولاد و یا به ندرت از آلومینیوم در طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک استفاده می شود هنوز از پلاستیک برای استفاده در مخازن استفاده نشده است.

شاید متریال به کار رفته در مخازن هیدرولیک به واقع از جنس فولاد خالص ساخته نشده باشد اما عنوانی که به صورت معمول برای این اجزای قابل جوشکاری به کار می‌رود اغلب با نام “فولادکاری” شناخته می‎شود.

 نیاز صنعت 

تمامی اصول و قواعدی که معمولا در اجرای فولادکاری‌های صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ساخت یونیت هیدرولیک نیز کاربرد خواهد داشت به همین دلیل از توضیح کلیات این بحث صرف‌نظر کرده‌ایم.

در مقابل آنچه اهمیت اساسی پیدا می‌کند بحث طراحی فولاد کاری است. طراحی که متناسب با شرایط جوشکاری باشد و به دلیل اهمیت بالای آن در ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک توجه ویژه‌ای به این موضوع می‎شود.

در ساخت یونیت ما با تمامی جنبه‌های ویژه‌ی طراحی فولاد کاری سروکار خواهیم داشت که به هر کدام از زیرمجوعه‌های منفرد تشکیل دهنده یک واحد کلی وابسته است.

اولین قسمتی از یک یونیت هیدرولیک یا پاورپک که باید ساخته بشود مخزن هیدرولیک هست. مخزن ها را باتوجه لیتراژ پمپ هیدرولیک انتخاب می کنند .جنس مخزن هیدرولیک را از آهن معمولی همان st32  ، آلومینیوم ، استیل  با توجه نوع درخواست و نوع شرایط محیطی دستگاه طراحی و ساخته می شود. در نظر داشته باشید از مخازن الومینیوم برای زمانی استفاده میکنن که می خواهند روغن هیدرولیک را سریع خنک کنند و روغن باید به سرعت خنک شود . اگر از استیل استفاده کنیم دمای روغن دیرتر پایین می اید.

یونیت هیدرولیک استاندارد نیاز صنعت

 طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک

طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک باید به گونه‌ای باشد که نیازهای ویژه مربوط به بخش سیالات را نیز در نظر داشته باشد. چیدمان اجزا باید به صورتی باشد که شرایط تعمیر و نگهداری را تسهیل کند و دسترسی مناسب به اتصالات لوله بدهد.

همچنین باید از استانداردهای مربوطه مانند DIN 24 347 ، مشخصات ویژه شرکت و دستورالعملهای نگهداری سازندگان قطعات رعایت شود. در راستای رسیدن به تولیدات اقتصادی و به صرفه نیاز است که تمامی قطعات و زیرمجوعه‌های دستگاه بر اساس مشخصات تثبیت شده استاندارد شرکت‌ها تنظیم شود.

در مراحل ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک ، طراحی باید بر اساس دیاگرام مدار جریان هیدرولیک مدل اصلی و لیست قطعات DIN 24 347 باشد.

دیاگرام جریان هیدرولیک در DIN 24 347 به شرح زیر است:

  • جریان انرژی مایع هیدرولیک
  • تنظیمات فشار
  • اندازه لوله

لیست قطعات باید شامل کلیه اجزای موجود در نمودار جریان هیدرولیک با جزئیات دقیق از نوع ، تأمین کننده یا سازنده باشد.

مخازن روغن

مخازن روغن بدون فشار (که معمولاً مخازن روغن نامیده می شوند اگرچه اغلب حاوی سایر سیالات است) معمولاً در ساخت یونیت هیدرولیک در سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

این مخازن باید از اندازه مناسب برخوردار باشند تا در صورت عدم وجود برخی تجهیزات در مدار، مانند شیرهای چک ولو ، که از جریان برگشت مایعات به داخل مخزن جلوگیری می کند و … تمام قطعات و سیالات موجود در سیستم بتواند در آن جای گیرد. حجم مخزن حداقل باید برابر یا بیشتر از سه برابر خروجی لیتر بر دقیقه مربوط به پمپ های هیدرولیک باشد.

مخزن هیدرولیک را بعد ازمحاسبات انجام شده و المان های هیدرولیکی که در روی مخزن نصب می خواهد بشود طراحی می کنیم .

المانهایی که روی مخزن هیدرولیک معمولا نصب می شود عبارتند از الکترومتور، بلوک یا زیر شیری هیدرولیک ، پایه گیج، فیلتر فشار و یا فیلتر برگشت روغن هیدورلیک ، لول سوئیچ که در 2 نوع ساخته می شود یکی نصب روی مخزن و دیگری روی دیواره مخزن ودرب مخزن

نکته ای که باید توجه کنیم این است که حتما برای مخزن یک شیر تخلیه روغن هیدرولیک و یک دریچه ای که بزرگ باشد برای تمیزکاری مخزن و تعمیرات در نظر بگیریم.

ساخت یونیت هیدرولیک

این امر در مورد سیستم هایی که با سیالات مبتنی بر پایه نفت کار می کنند صدق می کند. در صورتی که نوع دیگری از مایعات مانند سیالات ضد حریق مورد استفاده قرار گیرد ، بسته به ویژگی تفکیک هوا و تصفیه آلودگی ، باید مخزن 5 تا 8 برابر جریان لیتر بر دقیقه پمپ هیدرولیک باشد.

برای مشاهده نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک پیستونی و پمپ هیدرولیک دنده ای کلیک کنید.

معمولا متریال مورد استفاده برای مخازن تا ظرفیت 63 لیتر از آلومینیوم استفاده می شود.

در ساخت و طراحی یونیت هیدرولیک برای مخازن بیش از این اندازه از صفحات فولادی استفاده می‌شود. برای ابزار و ماشین آلات با مخازن فلزی مستطیل شکل از استاندارد DIN 24339 استفاده می‌شود همچنین اتصالات مخزن نیز بر همین اساس تعیین می‌شود.

برای مخازن مستطیل شکل با آرماتور هایی در اندازه‌های مساوی یا دارای شیار‌های متناوب در لبه‌ها از دستگاه‌های پرس و ماشین آلات ریخته گری استفاده می شود. برای ساخت مخازن استوانه‌ای شکل به طور معمول از دستگاه‌های غلتک و پرداخت با دستگاه‌های فلزکاری استفاده می‌شود.

روش طراحی و ساخت یونیت هیدرولیک

تمامی هوای محبوس در مایع هیدرولیک باید بتواند از درون مخزن به بیرون راه داشته باشد. بنابراین در ساخت یونیت هیدرولیک خطوط مکش و برگشت باید تا حد امکان از هم دور باشند.

سرعت جریان در خود مخزن باید تا حد ممکن پایین باشد تا امکان خنثی شدن هرگونه غبار در مایعات فراهم شود. از این رو باید حفره‌های دسترسی به اندازه کافی فراهم شود ، به گونه ای که داخل مخزن هر زمان که نیاز باشد قابلیت بازرسی و پاکسازی داشته باشد.یونیت هیدرولیک استاندارد نیاز صنعت

 

 

یونیت هیدرولیک استاندارد نیاز صنعت

ابعاد اصلی مخازن روغن مستطیلی شکل فولادی در ساخت یونیت هیدرولیک مشابه استاندارد DIN 24 339

 

در مورد مخازن با ظرفیت بیش از 1000 لیتر بهترین کار این است که یک صفحه جداکننده کاملاً جوشکاری شده با سرریز بین محفظه های مکش و برگشت داشته باشید. در چنین مواردی ، البته باید دو محفظه‌ی مجزا تخلیه و تمیز شوند.

مخازن آلومینیومی در ساخت یونیت هیدرولیک

 استفاده از مخازن آلومینیومی

مخازن استیل در ساخت یونیت هیدرولیک

مخازن استیل در ساخت یونیت هیدرولیک

 

استفاده از مخازن 16 هزار لیتری

طراحی و 3D یونیت هیدرولیک با نرم افزار سالیدورک انجام و نقشه ان برای ساخت به واحد کارگاه این شرکت ارسال و مراحل ساخت انجام می شود.

ساخت یونیت هیدرولیک

مرحله بعدی مرحله خرید ورق های اهن باتوجه به ابعاد مخزن هست .که بعد از تهیه باید برش و خم کاری کنیم. در این مرحله بعد از برش و خمکاری مرحله جوشکاری مخزن هست.هرچقدر خمکاری ما بیشتر باشد کار جوشکاری راحت ترو سریع تر مخزن اماده می شود. نکته این که در زمانی که برش کاری انجام میدهیم باید سوراخهای مربوط الکتروموتور و ورودی و خروجی ها را در نظر بگیریم که کار به سرعت انجام شود.

ساخت یونیت هیدرولیک

بعد از جوشکاری مخزن تمام المان های هیدرولیک را یک بار مونتاژ و نصب می کنیم روی مخزن در صورتی که نیاز با جوشکاری یا برشکاری داشته باشد انها را انجام می دهیم .سپس دمونتاژکرده و از جوشکاری های انجام شده مخزن تست جوش PT می گیریم در صورتی که قسمتی از جوش دچار مشکل و یا مک باشد ان رااصلاح می کنیم در نهایت مخزن را با گازوئیل شسته و یا سندپلاسک می کنیم تا اماده بشود برای رنگکاری

ساخت یونیت هیدرولیک

در این مرحله هم رنگ مورد نظر را به مخزن پاشیده و رنگ امیزی میکنیم توجه داشته باشید که داخل مخزن را نباید رنگ کاری کنیم در نهایت یکسری از نمونه کارهای یونیت هیدرولیک و یا پاورپک هیدرولیک را می توانید در برگه نمونه کارها مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دوازده =

لطفا جهت دریافتی فایل های آموزشی فرم زیر را تکمیل کنید.

Call Now Button