انواع شیر برقی و کاربردهای آن

انواع شیر برقی و کاربردهای آن

در یک دسته بندی کلی می توان انواع مختلف شیر برقی را به سه گروه تقسیم نمود که عبارتند از:

شیر برقی NC

شیر برقی NC یا در حالت عادی بسته، به نوع خاصی از شیرها گفته میشود که بعد از قطع جریان برق، مجرا و محل عبور سیال در آن بسته می باشد. با توجه به بسته شدن مجرای شیر بعد از قطع جریان، می توان از این نوع شیر در موتورخانه ها استفاده نمود.

شیر برقی NO

شیر برقی NO یا در حالت عادی باز، درست در مقابل شیرهای NC قرار می گیرند. به عبارت دیگر، این نوع شیر در حالت عادی و بعد از قطع جریان برق باز هستند. از جمله مکان هایی که از این نوع شیر استفاده می گردد می توان به شبکه گازرسانی اشاره نمود. بعد از رخ دادن اتفاقاتی مانند زلزله و غیره که جریان باید خیلی سریع قطع گردد، شیرهای NO می توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

شیر برقی سروو

شیر برقی سروو برخلاف دو نوع قبلی همیشه با یک دستور و میزان مشخص باز و بسته نمیشود. بلکه موتور سروو میزان باز و بسته شدن شیر را بر اساس سیگنال دریافتی مشخص می کند و دائما در حال تغییر است. این نوع شیر برقی پنوماتیک بخاطر داشتن دقت بالا از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و کاربرد آن در صنعت بسیار گسترده است.

شیر برقی پایلوت

این نوع از شیر برقی از فشار وارد شده از ورودی برای باز و بسته شدن دستگاه استفاده می کند. شیر پایلوت که در گروه شیرهای غیر مستقیم نیز قرار میگیرند، از نظر مصرف انرژی در سطح مطلوبی قرار داشته و کنترل دستگاه را با فشار هوا انجام می دهند. البته لازم به ذکر است که سرعت این نوع شیر کمتر از سایر مدل ها می باشد.

 نیاز صنعت 

در یک دسته بندی دیگر می توان شیرهای برقی را بر اساس تعداد دهانه های آنها به شیرهای دو دهانه، سه دهانه و چهار دهانه تقسیم نمود. شیرهای دو دهانه شیرهای معمولی هستند که با قطع و وصل جریان الکتریکی عمل باز و بسته شدن شیر انجام میشود و مایع و گازهای مورد نظر از یک دریچه خارجی میشوند. در نوع سه دهانه می توان سیال های مورد نظر را در دو مسیر هدایت کرد و در نوع چهار دهانه نیز به همین صورت تعداد مسیرهای هدایت جریان قابل افزایش هستند.

نکته بسیار مهم در استفاده از شیرهای برقی سه و چهار دهانه این است که می توان بر حسب نیاز دهانه های مورد نظر را در حالت بسته قرار داد و به عنوان مثال شیر برقی سه دهانه به دو دهانه تبدیل شود. با توجه به نوع کاربرد شیر می توان این تغییرات را در آنها ایجاد نمود.

شیر برقی پنوماتی

دلایل مهم استفاده از شیر برقی

با توجه به نحوه عملکرد و ساختار کلی شیرهای برقی که تا این قسمت از مطلب به آن اشاره شد، کاملا واضح است که دلیل استفاده از این تجهیزات کنترل عبور جریان سیالات مورد نظر می باشد. کاربرد این نوع از شیرها نه تنها در صنعت، ساخت جک هیدرولیک ، پالایشگاه ها و کارخانجات مختلف می باشد، بلکه در وسایل و لوازم خانگی نظیر ماشین لباسشویی نیز کاربرد گسترده ای دارد. کنترل جریان آب ورودی به ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز توسط همین قطعات انجام میشود. از جمله دلایل استفاده از شیر برقی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش دقت

از واضح ترین کاربردهای شیر برقی می توان به خطوط تولید کارخانجات مواد غذایی و غیره اشاره کرد. پر شدن بسته بندی و قوطی ها در کارخانجات بر اساس دستور و فرمان تعیین شده برای شیربرقی کنترل می گردد. به عنوان مثال خط تولید و بسته بندی کارخانه رب گوجه فرنگی را در نظر بگیرید. تمام قوطی ها به یک اندازه پر و بعد از تکمیل ظرفیت آنها این عمل متوقف می گردد. شیرهای برقی در این زمینه می توانند باعث بالا رفتن دقت در اندازه و وزن مواد داخل بسته بندی کاربرد داشته باشند.

 

شیر برقی _ شیرهای مکانیکی گردشی

جلوگیری از انفجار

از دیگر دلایل استفاده از شیر برقی می توان به جلوگیری از خطر انفجار در مسیر عبور گاز، بنزین و سایر سوخت ها و مواد قابل اشتعال اشاره نمود. استفاده از شیرهای NC و NO در این زمینه می توانند به خوبی عمل کنند.

کاهش مصرف انرژی

با توجه به قرار گرفتن محافظ کاملا عایق بر روی شیر برقی، طول عمر این نوع تجهیزات نسبت به شیرهای معمولی تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. محافظ روی این نوع شیر نه تنها در برابر رطوبت و ضربه مقاوم می باشند، بلکه در برابر انفجار نیز عملکرد بسیار خوبی دارند. در نتیج خرابی آن مانع از اتلاف انرژی و همچنین نیاز به تعویض مجدد شیر می گردد.

شیر های مکانیکی دستی

ویژگی های مهم در خرید و فروش شیر برقی

از آنجا که شیرهای برقی نقش بسیار مهمی در اتلاف انرژی و همچنین کنترل عبور سیالات در صنعت دارند، در نتیجه لازم است در خرید آن دقت زیادی داشت. از جمله ویژگی های مهمی که در خرید شیر برقی باید مد نظر قرار داد می توان به موارد زیر استفاده نمود:
• نوع کاربرد شیر و مدت زمان استفاده از آن در طول روز (استفاده مداوم یا با وقفه از شیر)
• ولتاژ مورد نیاز برای شیر (عدم تناسب ولتاژ با جریان ورودی منجر به کاهش طول عمر می گردد )
• نوع مواد عبوری از شیر (مایع، گاز، مواد قابل اشتعال و غیره)
• اندازه و تعداد دهانه ها با توجه به کاربرد مورد نظر
• مراحل و نکات مهم در نصب شیر

عدم توجه به این موارد نه تنها باعث میشود تا با اتلاف انرژی و هزینه زیادی مواجه گردید، بلکه خطرات زیادی را ممکن است به همراه داشته باشد. به همین خاطر لازم است در حین خرید حتما با افراد حرفه ای در این حوزه مشورت نمایید. همچنین لازم است به منظور بالا بردن طول عمر دستگاه به نحوه صحیح استفاده از آن نیز دقت داشته باشید. به عنوان مثال، برخی از شیرها برای کاربرد متناوب طراحی شده اند و استفاده از آنها برای کاربردهای مداوم و متوالی به شدت به آنها آسیب وارد می کند.

شیر برقی شاکو

 

خرید شیر برقی پنوماتیک

شرکت نیاز صنعت به عنوان یکی از معتبرترین گروه های فروش شیر برقی و سایر تجهیزات کاربردی در صنعت از قبیل انواع پمپ هیدرولیک ، سیلندر هیدرولیک ، جک پنوماتیک و جک هیدرولیک می باشد. فروش شیر برقی همراه با ارائه مشاوره های کاملا تخصصی و معرفی محصولات با کیفیت و مطابق با نیاز مشتری از مهم ترین خدمات ارائه شده توسط این گروه می باشد. برای اطلاع از قیمت فروش شیربرقی و همچنین دریافت مشاوره و خرید محصولات مورد نظر می توانید از راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه استفاده نمایید. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر فروش قطعات و تجهیزات مورد نیاز در مصارف صنعتی، این گروه خدماتی از قبیل تعمیر و نگهداری را توسط افراد متخصص در این حوزه و با قیمت مناسب ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

لطفا جهت دریافتی فایل های آموزشی فرم زیر را تکمیل کنید.

Call Now Button